Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Uniós forrásból bővülhet az M0 autópálya

2009.12.22

Uniós forrásból bővülhet az M0 autópálya

Újabb nagyprojekt kapott brüsszeli jóváhagyást

KépA Nemzeti Fejlesztési Ügynökség megkapta az Európai Bizottság jóváhagyását az M0 budapesti körgyűrű déli szektora, M1 és M5 autópálya közötti szakaszának megépítését, bővítését előirányzó magyar nagyprojektre. A mostani döntéssel immár 15 nagyprojekt kapott brüsszeli igent, melyek összes támogatási értéke meghaladja a 605 milliárd forintot, teljes beruházási értékük pedig a 750 milliárdot. Ezeken felül további 14 nagyprojekt van túl a kormánydöntésen, amelyek közül 9 már Brüsszelben várja a támogató döntést.

 

 

 

A hazai fejlesztéspolitika sikere, hogy az Európai Unió tagországai közül Magyarország dobogós helyen áll a legtöbb nagyprojektet benyújtó tagállamok között, az összes tervezett nagyprojekt arányát tekintve azonban Magyarország az első. A beruházások azért is kiemelt jelentőségűek, mert a magas színvonalon előkészített nagyberuházások jelentenek választ azokra a kihívásokra, amelyekkel a nemzetközi pénzügyi- és gazdasági válság miatt szembesül az építőipar, a hazai munkaerőpiac.

 

 

 

Az elfogadott nagyprojektnek köszönhetően újabb lépés történik a magyarországi autópálya hálózat teljes kiépítése felé. Az uniós társfinanszírozás összege ebben az esetben 453,6 millió euró, azaz csaknem 95 milliárd forint. A projekt kormány által megítélt Közlekedés Operatív Programból nyújtott támogatása 111 Mrd forint, az összköltségvetése pedig több mint 120 Mrd forint. Az elkerülő teljes déli szakaszának szélesítése 85 százalékban uniós támogatással valósul meg. A projekt végrehajtásért a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. felelős. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 2009. március 9-én nyújtotta be a Bizottságnak a nagyprojektet.

 

 

 

A körgyűrűn óriási a nehéz-tehergépkocsi forgalom. Jelenlegi kapacitása és kétszer kétsávos kivitelezése nem alkalmas arra, hogy eleget tegyen a folyamatosan növekvő forgalmi követelményeknek. Ezért a fejlesztés keretében kétszer háromsávos autópálya kerül kialakításra, leállósáv építése mellett. A második pálya a már meglévő autóút mellé fog épülni, és a szomszédos csomópontok fejlesztésére is sor kerül. Megépül 16 felüljáró, egy aluljáró, emellett Hárosnál egy 770 méter hosszú, Soroksárnál pedig egy 500 méter hosszú Duna-híd is. A körgyűrű vonalának kiegészítéseként egy kétszer három sávval + leállósávval rendelkező autópálya is épül, amely az 51. sz. főutat az M0?M5 csomópontnál közvetlenül köti majd össze a körgyűrűvel. Az új nyomvonalon épülő szakasz mentesíti és kiváltja az M5 autópálya azon szakaszát, mely ma még összeköti az M0 déli és keleti szektorát.

 

 

 

A fejlesztés eredményeképpen gyorsabban járható, de emellett biztonságosabb is lesz az eddig baleseti statisztikáiról elhíresült útszakasz. A tranzitforgalom terhét elhárítja a főváros belterületi úthálózatáról, jelentősen könnyítve és gyorsítva ezzel a belső gépjármű forgalmat, nem mellékesen pedig tisztább, élhetőbb környezetet is teremt. Az új kiépítés több forgalmi sávot és leállósávot is tartalmaz, mely nagyobb kapacitást és jobb forgalmi viszonyokat eredményez. A lassabban haladó nehézforgalom jobban elkülönül, ezáltal várhatóan növelve az átlagsebességet. A jobb forgalmi viszonyok, a kevesebb torlódás várhatóan jobb közlekedésbiztonsági helyzetet, várhatóan 30%-kal kevesebb balesetet is eredményez.

forrás: mszp.hu