Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Kormánydöntés született a Kiskunfélegyháza-Kiskunmajsa út felújítására is

2010.03.28

Kép Többek között a Kiskunfélegyháza-Kiskunmajsa között lévő 5402 – számú útszakaszt mintegy 1,439 milliárd forintból újítják fel rövidesen – számolta be a Hírösindex-nek Dr Garai István képviselő a szerdai kormányülés döntése alapján. A kormány döntött még a Harta- Járáspuszta és a Baja- Bácsalmás közötti utak javításáról is.

Eddig sem volt kicsi az a szám, mely a Regionális Operatív Programokon belül a kiemelt projekteket mutatta, hiszen tegnapig 198 db beruházás kapta meg ezt a státuszt, melyekhez mintegy 246 Mrd forint értékű uniós támogatás társult. A szerdai kormánydöntéssel újabb 39 kiemelt regionális projekt csatlakozik a listához, melyek uniós támogatási értéke közel 51,3 Mrd forint.
Bizonyára jól tudják, de érdemes pontosítani, hogy mit is nevezünk kiemelt projektnek. Azokat az országosan, vagy regionálisan fontos fejlesztéseket hívjuk így, amelyek egyediségükkel különösen hozzájárulnak az ország növekedéséhez, vagy például turisztikai, kulturális sokszínűségéhez.
Ezek uniós forrásokból megvalósuló projektek, de tagállami hatáskörben jóváhagyhatók, nem kell brüsszeli hozzájárulást kérni a megvalósításukra, mint azt a nagyprojektek esetében.
Ezt a projekt-kiválasztási rendszert olyan esetekben indokolt alkalmazni, amikor a projekt jellegéből adódóan a pályázati rendszerben érvényesülő versenyeztetésnek nincs értelme (pl. országos program), vagy a verseny nem eredményezne megalapozottabb projektszelekciót és hatékonyabb forrásfelhasználást. Ezek tipikusan az országos vagy térségi jelentőségű állami, önkormányzati beruházások és programok. A kiemelt programok mindig közcélúak, és illeszkednek az ÚMFT-ben megfogalmazott célokhoz.
Egy-egy beruházás úgymond alulról jövő kezdeményezéssel lehet kiemelt projekt. A projektgazda (magánszféra, önkormányzat, stb.) közvetlenül az illetékes hivatalhoz, a regionális fejlesztési tanácshoz, a minisztériumhoz vagy az NFÜ-höz fordul, aztán az előértékelések után a kormány dönt a kiemeltté nevesítésről.
Ám a döntés azonban még nem jelenti azt, hogy a beruházás automatikusan megvalósul! Éppen azért, mert nem pályázat útján jutnak uniós forráshoz, a szokásosnál keményebb pénzügyi-átláthatósági vizsgálat kíséri az ilyen projektek megvalósítását.
A kiemelt projektek – hasonlóan a brüsszeli nagyprojektekhez – jelentős megrendelést biztosítanak főleg az építőipar számára. Közvetett módon hozzájárulnak a foglalkoztatás növekedéséhez, a munkahelyek megőrzéséhez, egy-egy térség fejlődéséhez. A megvalósult fejlesztések aztán további szolgáltatások betelepülését, megmaradását is szolgálhatják.

 


 

A mostani döntéssel elfogadott DAOP projektek


·    Térségi elérhetőség javítása a 4519. j. úton (DA-26)

projektgazda:            Magyar Közút Nonprofit Zrt.
tervezett teljes költségvetés:    Bruttó 218.316.809 Ft
támogatási igény:        Bruttó 218.316.809 Ft
támogatási arány:        100 %
azonosító szám:        DAOP-3.1.1/A-09-1f-2010-0004

Összefoglalás:
Érintett település: Szeged
Burkolat-felújítás az alábbiak szerint:

4519. j. út (52+788 - 54+502 kmsz között): aszfalt megerősítés ráépítéssel 3 rétegben. Buszöböl felújítása 3 helyen.  

A külterületi szakaszon, az épülő 43-as csomóponttól a vasúti keresztezésig 3 rétegű burkolaterősítés, a vasúti keresztezés és a kivitelezési szakasz vége között pedig kiemelt szegély újjáépítés és 3 rétegű burkolaterősítés kerül kivitelezésre. A vasúti és a körtöltés fel és levezető részein alapcserére kerül sor.  


·    Térségi elérhetőség javítása a 4424. j. úton (DA-27)

projektgazda:            Magyar Közút Nonprofit Zrt.
tervezett teljes költségvetés:    Bruttó 449.519.542 Ft
támogatási igény:        Bruttó 449.519.542 Ft
támogatási arány:        100 %
azonosító szám:        DAOP-3.1.1/A-09-1f-2010-0006

Összefoglalás:
Érintett település: Makó
Burkolat-felújítás az alábbiak szerint:

4424. j. út (9+500 - 13+500 kmsz között): aszfalt megerősítés ráépítéssel 1 és 2 rétegben kiviteli tervdokumentáció szerint, 11+094-11+417 km szelvény közötti szakaszon alapcsere, plusz két réteg aszfalt burkolat kivitelezése. A 10+530 km szelvényben egy új körforgalmú csomópont létesül, az út mellé települő új beruházás igényének megfelelően. Ezen kívül kivitelezésre kerül a 10+600 km szelvényben egy új autóbuszöböl, valamint két gyalogátkelőhely a körforgalomban.



·    Térségi elérhetőség javítása a 4521. j. úton (DA-28)

projektgazda:            Magyar Közút Nonprofit Zrt.
tervezett teljes költségvetés:    Bruttó 338.007.331 Ft
támogatási igény:        Bruttó 338.007.331 Ft
támogatási arány:        100 %
azonosító szám:        DAOP-3.1.1/A-09-1f-2010-0009

Összefoglalás:
Érintett település: Hódmezővásárhely
Burkolat-felújítás az alábbiak szerint:

4521. j. út (32+798 - 34+467 kmsz között): aszfalt megerősítés profilmarás után 2 rétegben.
Továbbá nagy felületű alapcserék megvalósítására kerül sor a teljes kivitelezésre kerülő szakaszon.
A vízelvezető rendszer egy része feliszapolódott, az átereszek magasságilag nincsenek összhangban, ennek helyreállítására is sor kerül, amely a meglévő árkok tisztítását, csőátereszek megfelelő szintbe helyezését, burkolt árkok építését jelenti.



·    Térségi elérhetőség javítása az 5512. j. úton (DA-24)

projektgazda:            Magyar Közút Nonprofit Zrt.
tervezett teljes költségvetés:    Bruttó 628.599.139 Ft
támogatási igény:        Bruttó 628.599.139 Ft
támogatási arány:        100 %
azonosító szám:        DAOP-3.1.1/A-09-1f-2010-0010

Összefoglalás:
Érintett település: Mórahalom
Burkolat-felújítás az alábbiak szerint:

5512. j. út (0+543 - 10+409 kmsz között): burkolat-megerősítés. Buszöböl felújítása és peron kiépítés 7 helyen, új buszöböl kialakítás 4 helyen.
A belterületi, még kiemelt szegéllyel el nem látott rövid szakaszon a kiemelt szegély is megépítésre kerül. A legforgalmasabb belterületi szakaszba eső csomópontban kismérvű szélesítés történik azért, hogy a balra fordulni szándékozók mellett az egyenesen haladók is el tudjanak haladni.
A meglévő burkolat nagy része még akkor készült, amikor a keskenyvágányú vasútvonalakat autóbuszjáratokkal szándékoztak helyettesíteni, ez is az ún. vasútpótló utak egyike. Azóta az aszfalt rétegek elöregedtek, több helyen bomlásnak indultak, felújításuk tehát indokolt.



·    Térségi elérhetőség javítása az 5305. j. úton (DA-11)

projektgazda:            Magyar Közút Nonprofit Zrt.
tervezett teljes költségvetés:    Bruttó 881.689.372 Ft
támogatási igény:        Bruttó 881.689.372 Ft
támogatási arány:        100 %
azonosító szám:        DAOP-3.1.1/A-09-1f-2010-0012

Összefoglalás:
Érintett települések: Harta, Állampuszta, Dunatetétlen, Járáspuszta.
Burkolat-felújítás az alábbiak szerint:

5305. j. út (0+000 - 13+392 kmsz között): aszfalt megerősítés ráépítéssel 2 rétegben. Buszöböl építése/felújítása 4 helyen. Ívkorrekció egy helyen.
A forgalombiztonság érdekében a jelenleg öböl nélküli autóbuszmegállóknál autóbuszöblök kerülnek kiépítésre, míg a meglévő autóbuszöblök felújításra kerülnek. A felújított szakaszon lévő kissugarú ív korrigálásra kerül a beavatkozás során, javítva ezzel az út biztonságát.
A felújítás során az árok, illetve az útpadka rendezésre kerül. A padka nemesített padkaként kerül kialakításra.
A forgalomtechnikai elemek teljes felújítása is megtörténik a biztonságos közlekedési feltételek biztosítása érdekében, továbbá a teljes szakaszon vezetőoszlopok kerülnek kihelyezésre.


·    Térségi elérhetőség javítása az 5402. j. úton (DA-09)


projektgazda:            Magyar Közút Nonprofit Zrt.
tervezett teljes költségvetés:    Bruttó 1.439.857.660 Ft
támogatási igény:        Bruttó 1.439.857.660 Ft
támogatási arány:        100 %
azonosító szám:        DAOP-3.1.1/A-09-1f-2010-0013

Összefoglalás:
Érintett települések: Kiskunfélegyháza, Jászszentlászló, Kiskunmajsa.
Burkolat-felújítás az alábbiak szerint:

5402. j. út (7+300 - 34+975 kmsz között): aszfalt megerősítés ráépítéssel 2 rétegben. Buszöböl építése 33 helyen, felújítása 5 helyen. Hídfelújítás 2 helyen a 14+850 km és a 20+737 km szelvényekben.
Az 5402. j. út projektben felújításra tervezett útszakasz Bács-Kiskun megyében a Kiskunfélegyházi és a Kiskunmajsai kistérségi központokat köti össze, érintve Jászszentlászló községet. Az útszakasz burkolata az elmúlt évtizedek alatt elhasználódott, repedezett, felületi hámlásos, helyenként kátyús.  A folyamatosan növekedő forgalom és járművek tengelyterhelésének növekedése az út rohamos elhasználódásához vezetett. Az útszakasz és a rajta lévő műtárgyak, átereszek, hidak felújítása szükséges.
A szakaszon jelenleg az autóbuszmegállók zömmel öböl nélküliek. A felújítás során kiépítésre kerülnek az autóbuszöblök a forgalombiztonság növelése érdekében.



·    Térségi elérhetőség javítása az 5501. j. úton (DA-10)

projektgazda:            Magyar Közút Nonprofit Zrt.
tervezett teljes költségvetés:    Bruttó 839.759.819 Ft
támogatási igény:        Bruttó 839.759.819Ft
támogatási arány:        100 %
azonosító szám:        DAOP-3.1.1/A-09-1f-2010-0014

Összefoglalás:
Érintett települések: Baja, Mátéházpuszta,Bácsbokod, Bácsalmás.
Burkolat-felújítás az alábbiak szerint:

5501. j. út (36+986 - 50+806 kmsz között): aszfalt megerősítés ráépítéssel 2 rétegben. Buszöböl építése/felújítása 2 helyen.

A tervezett útszakasz Bács-Kiskun megyében a Bácsalmási és a Bajai kistérségi központokat köti össze, érintve Bácsbokod községet. Az út Bácsalmás és Bácsbokod települések közötti, valamint a Baja előtti legrosszabb szakaszon kerül felújításra.
Az útfelújítás során felújításra kerülnek az érintett belterületi, valamint a települések közötti külsőségi útszakaszok is. Az útszakasz burkolata az elmúlt évtizedek alatt elhasználódott, repedezett, felületi hámlásos, helyenként kátyús.  A folyamatosan növekedő forgalom és járművek tengelyterhelésének növekedése az út rohamos elhasználódásához vezetett.
A felújítás során az autóbuszmegállóknál öblök kerülnek kiépítésre a forgalombiztonság érdekében. A felújítás során az árok, illetve az útpadka rendezésre kerül. A forgalomtechnikai elemek teljes felújítása is megtörténik a biztonságos közlekedési feltételek biztosítása érdekében, továbbá a teljes szakaszon vezetőoszlopok kerülnek kihelyezésre.



·    Biopolisz Park - Egyetemi városrész közterületeinek rehabilitációja


projektgazda:            Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata
tervezett teljes költségvetés:    2.557.230.833 Ft
támogatási igény:        1.787.816.587 Ft
támogatási arány:        69,91 %
azonosító szám:        DAOP-5.1.2/C-09-1f-2009-0001

Operatív Program:    DAOP
Prioritás:        5. Térségfejlesztési akciók
Konstrukció:        5.1.2. Város- és városrész megújítási akciók
Komponens:         5.1.2./C Megyei jogú városok integrált fejlesztése

Az első helyszínen az Egyetem által más pályázati forrásból építendő új klinikai központ építési helyéről a városi közművezetéket kiváltja a környező közterületekre, méltó környezetet, közlekedési infrastruktúrát épít. A közmű- és útépítési beruházások a klinikákat övező barnamezős területek feltárását is szolgálják. Másik, Dugonics téri helyszínen szintén az Egyetem által más pályázati forrásból történő fejlesztés- a Rektori Hivatal műemléképületében kialakítandó Regionális Tudás-transzfer és Szolgáltató Központ- környezetének revitalizációja és teraszbővítő, SZMJVÖ beruházású gazdasági funkció valósul meg. Az akcióterületen - nem a projekt részeként- magánerős fejlesztéssel és más pályázat támogatásával szállodaépület létesül, az épületen belül a projekthez kapcsolódó, nem támogatott beruházásként kisebb részben iroda- és üzletház kombinációjával.

 

forrás: hírös.index